Vinařské turistické stezky

Vinná stezka

Sasko - Vinařská turistická stezka

Popisovat kulturní význam Drážďan s jejich bohatou historií a mnoha vzácnými uměleckými poklady přesahuje naše možnosti, nicméně vězte, že budeme procházet historií opředenými oblastmi. Proto přejdeme přímo k turistické stezce: Saská vinařská stezka je rozdělena do celkem 6 (celodenních) etap, které však lze naplánovat a projít jednotlivě. Níže vám přiblížíme 3. etapu (z Drážďan-Wilder Mann do Radebeulu-Zitzschewigu), která začíná na konečné zastávce tramvajové linky 3 v Drážďanech-Wilder Mannu, výchozím bod našeho putování.

Přejedeme Grossenhainer Strasse a vstoupíme do čtvrti Trachau. Čelem ke kopci nyní odbočíme doleva do ulice Schützenhofstraße a stojíme před nejstarší drážďanskou vinicí, která se rozprostírá od domu č. 2 až k ulici Böttgerstraße. Poté, co mineme dům č. 50, vystoupáme po poměrně strmém schodišti bývalé vinice do ulice Galileistraße a odbočíme doprava do ulice Neuländer Straße. Po ní stoupáme až k druhé zatáčce, v níž u dětského hřiště odbočíme vlevo a konečně dojdeme na Moritzburger Landstrasse.

Vydáme se vlevo po stezce pro pěší/cyklisty, přejdeme dálnici a po 400 metrech se ocitneme před hlavním vchodem do Heidefriedhofu (hřbitova). Naproti nám vede zpevněný pruh po Boxdorfer Weg asi 100 m k lesní cestě, která odbočuje vlevo. Ta se po několika stech metrech prudce stáčí doprava a mírně stoupá. Jakmile jsme nahoře, odbočíme vpravo na pěšinu, přejdeme křižovatku s červeným bodovým značením Augustusweg a sledujeme ukazatele k restauraci "Waldesruh", která je místně známá také jako „Waldmax“. Nyní pokračujeme po Waldhofstraße do Waldhofu. O 150 metrů dále nyní prudce odbočíme a jdeme po silnici Loessnitzweg až na okraj lesa. Cestou dolů míjíme mnoho starých kamenných zdí bývalých vinic. Pokračujeme v chůzi po červeném bodovém značení na Augustusweg a projdeme částí osady patřící k Boxdorfu (Waldhofstraße, Lößnitzweg, Augustusweg) s odkazy na vinařství (Weinbergstraße, kamenné zdi lomu) k bývalému hotelu „Baumwiese“.

Přejdeme Dresdner Straße, projdeme nad Augustusweg krátkou vzdálenost lesem, až narazíme na Augustusweg a projdeme jí do Radebeulu, kde začíná obzvláště idylický úsek vinařské stezky. Terasovité vinice s kamennými zdy, strmé úzké schody a domky vinařů svědčí o historii vinařství v tomto kraji. Vystoupáme po Nesselgrundu, pak odbočíme na Haidebergstrasse ke klinice Haideberg a pokračujeme po strmě klesajících schodech bývalou vinicí, až se opět napojíme na Augustusweg.

Odbočíme doprava, abychom se dostali na Eduard-Bilz-Straße, a pak znovu doleva na Weinbergstraße, která dostojí svému názvu: po obou stranách se nám před očima rozprostírají vinice. Před domem Lorenzových (č. 28) odbočíme doprava do Weberstrasse, ze které se posléze stane Eggerweg. Ta nás vede serpentinami a schody vzhůru k panoramatické restauraci „Spitzhaus". Po krátkém odpočinku u místního vína se vydáme k Bismarckově věži na Spitzhausstraße. Projdeme až k malému pavilonu na konci Spitzhausweg, odkud strmými vinicemi Spitzhausu sejdeme po schodem dolu.

Poté dojdeme k Muzeu vinařství Hoflößnitz, které bylo založeno v roce 1650 za kurfiřta Johanna Georga I. a nyní je součástí státní nadace. Bránou přijdeme na Knohllweg, která nás pravotočivou zatáčkou vede zpět dolů po Weinbergstraße. Opět odbočíme doprava na Lößnitzgrundstraße. Přejdeme památkově chráněnou železnici Radebeul-Radeburg a trasa krátce stoupá doleva a pokračuje doprava na Paradiesstrasse a Dr.-Rudolf-Friedrichs-Straße, doleva na Jägerhofstraße, Auf den Bergen, doleva na Höhenweg, doleva na Obere Burgstr.

Zde se můžeme znovu a znovu kochat pečlivě zrekonstruovanými panskými vinařskými domy. Cestu lemují vinice a vítá nás z dálky viditelná vodárenská věž Radebeul. Po strmém klesání (Burgstraße) vpravo od nepřístupného Friedensburgu odbočíme doprava do Obere Bergstraße a kolem prvního saského sklepa na šumivé víno dojdeme až k několika krokům na Moritzburger Straße.

Než dojdete do ulice Obere Bergstraße, vyplatí se odbočit z Burgstraße doleva do ulice Bodelschwinghstraße a dojít téměř na její konec, kde vlevo vede strmé schodiště nahoru až pod Friedensburg, odkud se naskytne fantastický výhled na údolí Labe a Radebeul.

Po Moritzburger Straße sejdeme dolů a po několika odbočkách dojdeme k Saskému státnímu vinařství Schloss Wackerbarth, které zve na prohlídky rozsáhlého barokního parku a ochutnávku vín.

Délka trasy

Cíl

Radebeul, Mittlere Bergstraße

Značka

Logo a značku Saské vinařské stezky tvoří červený hrozen s červeným S nad ním, doplněný nápisem Sächsischer Weinwanderweg.

Typ trasy

Trasa vede podél vinic, barokních zámků, teras, historických center měst a schodišť s vyhlídkami. Kvalita cesty se pohybuje od asfaltu přes dlažební kostky až po zarostlé pěšiny a schody.

Parkování

Četná parkovací místa v ulicích v okolí zastávky "Wilder Mann".

Kontaktní informace

Stadt Dresden
www.dresden.de

Vinařství

V nejvýchodnějším vinařském regionu Saska jsou Straußwirtschaften (sezónní vinárny) stále vzácné, zatím jich je jen asi dvacet. Informac eo nich naleznete na níže uvedených stránkách: